The Cultural Garden of Amsterdam

12 Sep 2017
Klaprozen en duurzaamheid

Wilt u klaprozen in uw geveltuin of op het balkon? Haal uw gratis zaden op, op Nationale Burendag 2017. En misschien heeft u wel een veel beter idee om de buurt nog mooier, groener en duurzamer te maken? Lever dan uw idee in bij ons.

Amsterdam & Co en de negentien culturele instellingen van Plantage Amsterdam verzamelen ideeën voor een nog mooier en duurzamer Plantage. Ook uw idee willen we graag meenemen. Kom op zaterdag 23 september op Nationale Burendag naar de toegangspoort van de Hortus. Daar kunt u in het tiny house uw ideeën voor een duurzamer buurt of straat kwijt.

Het beste idee wordt beloond met uitvoering, mogelijk gemaakt door het Buurtfonds van de Rabobank. Dat  steunt kleine initiatieven die bijdragen aan de sociale, duurzame, culturele en economische ontwikkelingen in de buurt, en stelt voor deze actie 500 euro ter beschikking. De projectleider duurzaamheid van Plantage Amsterdam en Amsterdam & Co zullen uit al de ingezamelde ideeën het beste kiezen.

Kom gezellig even langs, en haal uw gratis bos klaprozen op. In de Hortus Botanicus is het op 23 en 24 september ook Najaarsmarkt.

Nationale Burendag, zaterdag 23 september 2017

Inleveren idee bij Tiny House, hoofdingang Hortus Botanicus, 11.00 tot 17.00 uur

a/d Plantage Middenlaan 2 a, Amsterdam

www.amsterdamenco.nl; www.dehortus.nl

 

22 Aug 2017
Gratis rondvaart op Uitmarkt 2017

Vanaf het water de vele culturele hotspots ontdekken tijdens de Uitmarkt op 26 en en 27 augustus 2017? Dat kan vanaf de stand van Plantage Amsterdam. De musea en theaters van Plantage bieden Uitmarktbezoekers de kans om het culturele aanbod per boot te verkennen. Vanaf ‘Halte Plantage Amsterdam’ vertrekt elk half uur een milieuvriendelijke boot van Blue Boat naar de Plantagebuurt. Begeleid door een stadsgids, gaat de rondvaart langs de parken en tuinen, culturele hotspots en heerlijke terrassen die de buurt rijk is. Halte Plantage is te vinden op de steiger bij de Kortjewantsbrug, tegenover Het Scheepvaartmuseum.

Omdat de Uitmarkt dit jaar ín de Plantagebuurt en aan het water is, presenteren de negentien culturele instellingen hun buurt ook vanaf het water. De verleiding begint al op de steiger, waar relaxstoelen, lommerrijke plekjes en kunstgras staan voor de rust en het groen in de buurt. Eenmaal aan boord vaar je op groene energie langs maar liefst tien Plantage-instellingen, waaronder ARTIS, Het Scheepvaartmuseum, Tropenmuseum, Hortus Botanicus, Hermitage Amsterdam en het Joods Cultureel Kwartier. De gratis rondvaart is bedoeld als eerste kennismaking met Plantage Amsterdam. Deelnemers krijgen een duurzame herinnering mee en maken kans op een cultureel verrassingspakket waarmee ze de buurt met de meeste culturele hotspots van Amsterdam nog eens kunnen bezoeken.

05 Jul 2017
Rembrandts verjaardag

Op zaterdag 15 juli 2017 is het 411 jaar geleden dat Rembrandt geboren werd. De ondernemers uit de Jodenbreestraat en Sint Antoniesbreestraat in Amsterdam vieren deze bijzondere dag met een groot straatfeest genaamd Rembrandt Art Festival.

Beide straten zijn feestelijk versierd en gevuld met kramen van de Sunday Market en individuele (amateur)kunstenaars waar o.a. kunst, ambachtelijke producten, hippe kleding en streetfood te koop is. In beide straten zitten streetart kunstenaars te werken en er is volop ruimte om ook zelf te schilderen en deel te nemen aan diverse workshops. Aangevuld met leuke activiteiten voor kinderen, muziek en eten en drinken wordt het dit jaar weer een uitbundig verjaardagsfeest.

In het monumentale pand wat nu Museum Het Rembrandthuis is, heeft Rembrandt tussen 1639 en 1658 gewoond en gewerkt. Aan de hand van een inventarislijst uit de zeventiende eeuw is het huis uiterst zorgvuldig heringericht met meubels, kunst en voorwerpen uit die tijd. Bezoek zijn atelier, de oude keuken en woonkamer en waan je in de zeventiende eeuw. Het huis vertelt het verhaal van Rembrandt de mens, de kunstenaar, de leermeester, de ondernemer en de Amsterdammer. Het museum bezit een bijna complete collectie etsen van Rembrandt en ontwikkelt inspirerende tentoonstellingen over Rembrandt zelf, over zijn voorgangers, tijdgenoten en leerlingen. Tevens is het de plek waar het werk van hedendaagse kunstenaars, die zich hebben laten inspireren door het werk van Rembrandt, wordt getoond.

Museum Het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, 1011 NK Amsterdam
Openingstijden: Dagelijks van 10 tot 18 uur

07 Mar 2017
Musea en theaters verzamelen en verwerken afval duurzaam

Donderdag 9 maart geven wethouder Abdeluheb Choho van Gemeente Amsterdam en Cathelijne Broers namens Plantage Amsterdam bij Het Scheepvaartmuseum het startsein voor een nieuwe vorm van duurzame afvalinzameling en -verwerking. Icova zet energiezuinige boten in die het afval van musea en theaters over water naar een verzamelpunt brengen. Dat kan minstens 45 vuilniswagenritten per week besparen, en komt de leefbaarheid in de buurt ten goede. De culturele instellingen gaan hun afval ook beter scheiden, zodat ze in 2021 Zero Waste zijn. Dit is het eerste succesvolle initiatief in Nederland op deze schaal. Deze aanpak, Zero Waste Expeditie Plantage genoemd, is een primeur voor Nederland. De reductie van de uitstoot van fijnstof en CO2 is aanzienlijk

De culturele instellingen van Plantage Amsterdam, goed voor 5,1 miljoen bezoekers op jaarbasis, produceren gezamenlijk 740 ton afval per jaar. Om de CO2-uitstoot die gepaard gaat met vervoer daarvan door de buurt te compenseren, zou je jaarlijks 40 bomen moeten planten. Deze nieuwe aanpak komt de leefbaarheid en veiligheid in de buurt ten goede, en brengt bovendien financieel voordeel. De instellingen gaan hun afval ook nog beter scheiden, wat meer recycling en de productie van nieuwe grondstoffen mogelijk maakt. Zijn de musea en theaters eenmaal Zero Waste, dan is de milieuwinst vergelijkbaar met 600 bomen per jaar.  

Wethouder Choho (Duurzaamheid en Openbare Ruimte) is blij met dit initiatief, dat mede mogelijk werd gemaakt door de gemeente: ‘Mooi om te zien dat culturele instellingen gezamenlijk inzetten op een betere  luchtkwaliteit door gebruik te maken van afvalinzameling over het water en duurzame verwerking. De overheid is niet als enige verantwoordelijk voor afval, initiatieven van ondernemers zijn hard nodig. Dit is iets wat ik op meer plekken in Amsterdam voor me zie’.

23 Okt 2016
Ouderwets genieten

Voor wie denkt dat musea tegenwoordig vallen of staan bij het gebruik van hippe technologie, is nog niet in het Rembrandthuis geweest. Ga vierhonderd jaar terug in de tijd en kijk waar Rembrandt sliep, at en natuurlijk: schilderde. In zijn atelier wordt nog steeds de pigmentverf gemaakt die Rembrandt gebruikte, terwijl twee verdiepingen lager de ene na de andere gravure uit een zeventiende-eeuwse pers rolt.

Gehuld in een groot schort staat een vrolijke Amerikaan tussen de natte velletjes, inkt en een enorme houten pers. Hij smeert een ijzeren plaatje in met inkt, dat gegraveerd is met een van Rembrandts afbeeldingen. Destijds waren honden nog nuttig voor het maken van de materialen. Een hondenhuid heeft weinig poriën (daarom hijgen ze ook zo) waardoor het hondenleer nauwelijks inkt vasthoudt en dus niet uitdroogt. Dit is ideaal om de inkt mee te verspreiden, die trouwens gemaakt werd van verbrande dierenbotten.

Nadat de Amerikaan ons allerlei soorten papier laat voelen waar Rembrandt tussen kon kiezen, legt hij een velletje op de met inkt besmeerde plaat. Door het reliëf van de plaat wordt lang niet alles zwart, en dat is precies de bedoeling. Het pakketje gaat twee keer onder de pers, en voila! Een Rembrandtje is geboren.

De audiotour leidt je verder rond door het grote huis en vertelt alles over de talloze schilderijen aan de muren, maar ook over ruzies tussen Rembrandt en zijn minnares over de alimentatie van hun buitenechtelijke kind. Zo bewaart het oude huis een gouden combinatie van keukenroddels, kunst en ouderwetse ambacht.

11 Okt 2016
Zoenen, ziektes en veel ander kleins

Microben, het kleine en meest veelzijdige leven op aarde. We hebben een vaag bewustzijn van de micro-organismen om ons heen: ziektekiemen, schimmelkaas en handen wassen na het plassen, maar wist jij dat je anderhalve kilo van deze microben met je meedraagt? Klinkt alsnog abstract he? In museum Micropia komt deze kleine wereld tot leven.

De microscopen staan voor je klaar zodat je als een echte laborant te werk kan gaan. Zoom in op de stoeiende watervlooien of focus de lens eens op schimmels. De schoonheid van deze micro-wereld is adembenemend en het duurt dan ook even voordat ik me besef dat ook mijn huid uit deze koraalachtige schimmelpatronen bestaat.

Dat bacteriën geen bedreigde soort zijn, maakt Micropia wel duidelijk. De Kiss-o-meter nodigt je uit om lekker te zoenen – in welk museum kan dat nou? ‘Gefeliciteerd, u heeft zojuist 80 miljoen bacteriën uitgewisseld.’ In aantallen van mensen zou dat de gehele Duitse bevolking zijn die in een paar seconden uitgewisseld wordt met alle inwoners van Turkije. Laat het nou zo zijn dat er in je mond nog meer bacteriën leven dan het aantal mensen op aarde, dus een volksverhuizing van 80 miljoen is dan niet zoveel als dat het klinkt.

Omdat al dit leven oneindig klein en veelzijdig lijkt, is Micropia bijna een filosofische ervaring waarin een onzichtbare wereld letterlijk levensgroot wordt. Ga op ontdekkingsreis en maak kennis met die anderhalve kilo leven aan je lijf.

27 Sep 2016
Moes serveert happiness

Even uitblazen in het museumcafé om die museumbenen tot rust te laten komen: heerlijk. Het is een moment om de collectie te laten bezinken en erover te praten, om weer op te laden of om gewoon de honger te stillen. Ik ben aan alledrie eens schuldig geweest.  En wat ook zo leuk is: vaak zijn de kwaliteit en sfeer verrassend goed. Zo goed, dat je een volgende keer weer het café induikt – al heb je geen honger, ben je niet moe en heb je geen zin om te praten over de schilderijen die je zojuist zag. Ik ben opnieuw schuldig.

Gelukkig heb je niet altijd een toegangskaartje nodig voor het museumcafé. Handig voor als je geen zin hebt in kunst, maar wel in eten. Of als je eens in een andere sfeer wilt lunchen. De Plantage heeft er genoeg. Ken je Moes al?

Moes is het knusse museumcafé van de Appel – hoe kan het ook anders. Het ondergrondse lokaal is huiselijk en met een hippe touch ingericht , al zijn de Schiphol-borden  wat overdreven. Maar de bediening is hartstikke vriendelijk en ontvangt mij met open armen. Op de kaart staan heerlijke, healthy klassiekers, bereid met  verrassende smaakcombinaties. Alles is gemaakt van lokale en duurzame producten.  De burger is zo op het oog de enige vette hap op de menukaart. De porties zijn iets kleiner dan normaal, maar dat vind ik dan weer een pluspunt. Het enige minpunt is dat je er doordeweeks niet kunt lunchen. Daar staat tegenover dat je na sluitingstijd van het museum kunt genieten van een driegangendiner. En van speciaalbiertjes of zelf meegebrachte wijn, ook wel eens lekker.

27 Aug 2016
Telefoon uit, keppeltje op.

Sommige musea geven je dat gevoel dat je nooit klaar bent en keuzes moet maken. Het Joods Historisch Museum is er zo een. Het aanbod van de Joodse religie, de Joodse geschiedenis en twee tijdelijke tentoonstellingen is mij te groot voor een bezoek. Ideaal voor de museumpashouder, die gratis terug kan komen om het bezoek voort te zetten. De eenmalige bezoeker zal moeten kiezen hoe het museum te doorkruizen of is gezegend met een lange spanningsboog.

Dat het museum om een goede concentratie vraagt, past wel bij de boodschap van het Jodendom. De opdracht voor Joden is het volmaken van de wereld, wat ze nastreven door het creëren van bewustwording. Dit kan alleen door voldoende tijd te nemen om stil te staan bij belangrijke momenten en gebeurtenissen, zowel samen als alleen. Mag deze religie al zo'n vierduizend jaar oud zijn, deze boodschap slaat voor onze snelle samenleving de spijker op zijn kop.

Ontzettend inspirerend, dit museum, maar de veelheid aan verhalen en objecten maakt het lastig om de rust te bewaren. Vele touchscreens met nog meer keuzemenu's, twee auditoriums, vierhonderd jaar geschiedenis en het kunstkabinet, dat gecombineerd met een trillende telefoon in m'n zak en een to-do-lijst in mijn hoofd, een beetje bezinning lijkt me opeens heerlijk! Vanuit het raam zie ik de Portugese Synagoge, mijn volgende bestemming?

09 Aug 2016
Exotisch dineren in De Tropen

Even uitblazen in het museumcafé om die museumbenen tot rust te laten komen: heerlijk. Het is een moment om de collectie te laten bezinken en erover te praten, om weer op te laden of om gewoon de honger te stillen. Ik ben aan alledrie eens schuldig geweest.  En wat ook zo leuk is: vaak zijn de kwaliteit en sfeer verrassend goed. Zo goed, dat je een volgende keer weer het café induikt – al heb je geen honger, ben je niet moe en heb je geen zin om te praten over de schilderijen die je zojuist zag. Ik ben opnieuw schuldig.

Gelukkig heb je niet altijd een toegangskaartje nodig voor het museumcafé. Handig voor als je geen zin hebt in kunst, maar wel in eten. Of als je eens in een andere sfeer wilt lunchen. De Plantage heeft er genoeg en een echte aanrader is Grandcafé De Tropen van het Tropenmuseum.

Daar kun je exotisch tafelen in een sjieke sfeer. Voor de brede doelgroep die ze willen verwelkomen is het mij wat

26 Jul 2016
De Koningssloep is terug!

In oktober vorig jaar was het groot nieuws: de Koningssloep is na acht jaar weer in Het Scheepvaartmuseum. De Koningssloep met vergulde versieringen is in 1816 gebouwd voor Koning Willem I en decennialang als ‘gouden koets te water’ door de Oranjes gebruikt bij officiële gelegenheden. De laatste keer was alweer even geleden, bij het zilveren huwelijksfeest van Koningin Juliana en prins Bernhard in 1962. Ik had hem dus nooit gezien.

Tot de verbouwing van Het Scheepvaartmuseum in 2008 werd de Koningssloep op zaal in het museum tentoongesteld. Maar gedurende de verbouwing zou de sloep in het depot liggen. De verhuizing was nog een heel gedoe; er moest een gat in de buitenmuur gemaakt worden om de Koningssloep te kunnen verplaatsen naar het depot. Daar is de sloep in haar oude glorie hersteld en vaarklaar gemaakt. Voor als Koning Willem-Alexander met de sloep wil varen.

De rentree van de Koningssloep is groots aangepakt; een spetterende openingsceremonie en dito campagne én een eigen schiphuis. Daar komt hij helemaal tot zijn recht, net zoals een schilderij nog mooier wordt van een passende lijst; het ís een plaatje. Maar het schiphuis is meer dan een geslaagde omlijsting;het is ook een tentoonstellingszaal. Wandteksten, een groot beeldscherm met fotomateriaal en interactieve schermen vertellen je alles over de geschiedenis, het bijzondere protocol en de roeiers van de sloep.

In het schiphuis ligt de Koningssloep waar hij thuishoort: bij het VOC-schip Amsterdam en de ijsbreeker Christiaan Brunings aan de steiger. Ga vooral kijken, want de allure van de Koningssloep moet je gewoon zelf ervaren. 

30 Apr 2016
De Spaanse zon in de Hermitage

Kan je ook niet wachten tot de temperaturen weer stijgen? Bezoek de Hermitage! De unieke collectie van Spaanse werken neemt je mee naar de zestiende- en zeventiende eeuwse Méditerranée. Spaanse Meesters zoals El Greco en Ribera vertellen met hun schilderijen alles over het toenmalige wereldrijk. Op naar de Spaanse Gouden Eeuw en het rijk waar de zon nooit onder gaat.

Net als de Hollandse schutters willen belangrijke Spanjaarden zichzelf statig laten vereeuwigen op portretten en hun gebouwen overdadig laten decoreren. Schilders zoals El Greco, Ribera, Zurbarán, Velázquez, Murillo en Goya grijpen hun kans. Het temperament en de trots waarmee de opdrachtgevers geschilderd zijn, sieren nu de wanden van de Hermitage.

Het hoogtepunt is de grote hal, waar de Spaanse Gouden Eeuw een speciale plek krijgt. Velázquez blijkt de revolutionair wanneer hij geen rijkelui, maar alledaagse onderwerpen tot leven brengt. Zuloaga is de favoriet met zijn nationalistische thema’s. De trots spat van de muren af. Deze allure komt ook terug in de gedecoreerde meubels en kunstnijverheid in harnassen, die de status van de wapendrager symboliseert.

Natuurlijk kan het Spaanse stierenvechten niet ontbreken. Met schilderkunst van Villegas en een documentaire over de legendarische stierenvechter Enrique Ponce kan het niet Spaanser.

De tentoonstelling is doordrenkt met typische elementen uit de geschiedenis, politiek en nationalisme van Spanje. Vormgeving draagt hier ook een steentje aan bij: de rode en gele kleuren gecombineerd met de kunstobjecten, doen Spaans, koninklijk en bijna theatraal aan. De muzikale audiotour maakt de beleving compleet: in je oren klinken de zonnige klanken van Moorse en Spaanse muziek, speciaal voor de tentoonstelling gecomponeerd door DJ Von Rosenthal. Je krijgt het er warm van. Gáán!

Spaanse Meesters was tot en met 29 mei te zien in de Hermitage.

23 Feb 2016
De sixties met sjeu

In het Tropenmuseum biedt de tentoonstelling The Sixties – A worldwide happening een speelse blik op de jaren ’60 in zowel ‘het Westen’ als in Azië en Afrika. Waren het politiek gezien al roerige jaren, het culturele leven beefde, bloeide en bevrijdde als nooit tevoren. En dat laatste komt heel mooi tot uitdrukking in het Tropenmuseum. Of is het uit balans?

Bij binnenkomst springt de tentoonstelling meteen in het oog; over de volle lengte staan levensgrote poppen en objecten op een speelse manier opgebouwd. Waar te beginnen? Ik was vrij om mijn eigen route te bepalen, wellicht een nasleep van het opkomend postmodernisme uit dit toch wat chaotische decennium.

De jaren zestig spelen zich af tegen de achtergrond van WO II in het geheugen, dekolonisatie en de Koude Oorlog. Onafhankelijkheid voor landen in Afrika en Azië betekent een zoektocht naar een eigen identiteit en cultuur. Het westen daarentegen, protesteert tegen de Koude Oorlog en het kapitalisme. Posters, slogans en muziek dragen deze onvrede uit. Ondanks de verschillen, vinden oost en west inspiratie en toevlucht bij elkaar. Westerse invloeden sijpelen door in de Oosterse kunst, terwijl de Oosterse spiritualiteit, vrijer drugsgebruik en nieuwe kledingstijlen in het Westen het zogeheten hippie-tijdperk voeden.

De jaren ’60 zijn dus een periode van bevrijding, ongekende creativiteit en ook technologische ontwikkelingen. En dat is precies wat de tentoonstelling uitdraagt. Aanleidingen en achtergronden van de culturele fenomenen blijven grotendeels achterwege. Lastig in te schatten hoe de huidige jeugd en de onwetende bezoekers dit ervaren, en of de speelse kant van deze periode ook bij hen binnenkomt. Ervaar het zelf en heb plezier, want zoals John Lennon destijds zei: ‘Genieten van tijd die je verspilt, is niet verspild.’

The Sixties – A worldwide happening was tot en met 13 maart in het Tropenmuseum te zien!

The Plantage Journal

Een persoonlijk blog over musea, cafés, theater en het nachtleven in de mooiste buurt van Amsterdam: de Plantage.

Hier vind je de parels uit de buurt: favoriete plekken en de onontdekte hotspots.

ga naar artikel